Meteen naar de inhoud

Bewonersparticipatie openbare ruimte voor tevreden bewoners

​​Het betrekken van bewoners bij herinrichtingen is vaak een opgave vanuit het bestuur. Maar waarom eigenlijk? Het is belangrijk om te weten waarom je de bewoners betrekt en wat je wilt bereiken. De achterliggende gedachte is natuurlijk dat je als stad tevreden bewoners wilt. En bewoners blijken meer tevreden te zijn als ze betrokken worden. ​

Natuurlijk kennen bewoners hun straat het beste en weten ze waar de verbeterpunten zitten, dus komt hun betrokkenheid ook het ontwerp ten goede. Maar er zijn nog meer -sociale- redenen om bewoners actief bij inrichtingsprojecten te betrekken: het is een kans om het gesprek in en met de buurt aan te wakkeren. Hierdoor kun je zorgen voor eigenaarschap, meer sociale contacten in de buurt. En soms geef je sociaal-maatschappelijk werk een kans om op een andere manier met bewoners in contact te komen.

​Recent deden we mee aan de Estafette Vernieuwing Lokaal Bestuur – De burger centraal, waar we onze ervaringen deelden met ambtenaren en bestuurders van verschillende gemeentes, politie, wooncorporaties en bewoners. We gingen in gesprek over hoe je samen met bewoners de veiligheid en leefbaarheid in de wijk verbeterd kan worden. Want hoe kun je die bewoners nou het beste bereiken en ontdek je de behoeftes voor de inrichting van de wijk? Hieronder delen we ook graag wat tips.​​

In de Tilburgse wijk Heikant maakten we een rondje met een echte ‘Heikantbus’ om te horen wat er speelde in de wijk. Toen we de mensen vervolgens uitnodigden voor een ontwerpatelier waren ze al nieuwsgierig en was de stap om te komen net wat kleiner.
In de Tilburgse wijk Heikant maakten we een rondje met een echte ‘Heikantbus’ om te horen wat er speelde in de wijk. Toen we de mensen vervolgens uitnodigden voor een ontwerpatelier waren ze al nieuwsgierig en was de stap om te komen net wat kleiner.

Vraag het de bewoners zelf

Waarom zelf een oplossing bedenken om bewoners te bereiken? Vraag de bewoners uit de buurt wat het beste werkt. Zo bedachten we in de gemeente Oss samen met de wijkraad een manier om zo veel mogelijk bewoners te benaderen. Zij wisten dat een deel van de bewoners in de wijk moeite heeft met de Nederlandse taal. Daarom maakten we een toegankelijke folder met veel beeld en symbolen en een eenvoudige tekst (op B1-niveau).

Heb lef en ga naar bewoners toe

Door steeds dezelfde aanpak aan te houden zullen zaken niet veranderen. Probeer eens iets anders en heb lef. In plaats van veel moeite te doen om mensen zo ver te krijgen om naar jou te gaan, kun jij ook naar hen toe gaan. Rij met een bijzondere bus door de wijk en maak een aantal provisorische stops, je trekt zo wat bewoners naar je toe. Maar een standje voor de plaatselijke Albert Heijn werkt ook. Zo bereik je misschien wél die drukke ouder. Met een stapel pannenkoeken maak je ook die tiener blij en ondertussen vertelt hij misschien wel wat hij van de wijk vindt.

In de Schadewijk in Oss was overlast van ratten. Bewoners spelen een belangrijke rol in het oplossen van dit probleem en worden actief betrokken in dit project.
In de Schadewijk in Oss was overlast van ratten. Bewoners spelen een belangrijke rol in het oplossen van dit probleem en worden actief betrokken in dit project.

Ken de wijk en sluit aan bij initiatieven

Door sociale partners van een wijk te betrekken, kun je een goed beeld van een bepaalde wijk krijgen. En wil je echt weten wat er speelt onder bewoners, breng dan eens een bezoekje aan de lokale kapsalon of cafetaria. Een bijeenkomst organiseren werkt het beste op een bekende plek voor bewoners, middenin de wijk. Bijvoorbeeld op een basisschool, of buiten in de speeltuin. Via een WhatsAppje van een betrokken bewoner in de Buurt WhatsApp groep bereik je eenvoudig een grote groep. Of een berichtje in de Facebook pagina van de wijkraad. 

Stel spelregels op 

Wil je wel alle bewoners bereiken? Of ben je tevreden met de usual suspects? Je kunt nooit iedereen bereiken en dat is helemaal niet erg. Vaak geeft een specifieke groep bewoners best een goed beeld van de wensen en ideeën van alle bewoners van de wijk. Bepaal van tevoren goed welke bewoners je betrekt. Mensen zijn vaak erg betrokken met wat er in hun straat gebeurt, maar een plein een straat verderop vinden ze veel minder interessant. Bedenk daarom vanuit bewoners ‘what’s in it for me?’. Vertel van tevoren wat je van mensen verwacht. Vertel eerlijk wat je voor bewoners kunt doen, maar ook wat je niet kunt doen. Dit voorkomt teleurstelling achteraf.

Maatwerk

Het betrekken van bewoners is geen copy-paste principe. Het is maatwerk: elke wijk en elke bewoner is anders en verdient daarom een andere aanpak. Wil je meer weten hierover? Lees dan eens hoe we het probleem met ratten in Oss samen met bewoners aanpakken. En voor de aanpak van de vernieuwing van de Thomas van Aquinostraat werkten we samen met zowel sociale partners als met bewoners en gebruikers. Je kunt natuurlijk ook gewoon contact met ons opnemen om met je mee te denken over hoe jij ook betrokken en tevreden bewoners krijgt.  ​