Zo schets je de woonwijk van de toekomstKENNISSESSIE | We hebben er zin in vandaag. Het onderwerp wat op de agenda staat spreekt dan ook erg tot de verbeelding. Juist omdat het zo ongrijpbaar is maar tegelijk zó belangrijk. Waar moeten we nu al rekening mee houden voor de openbare ruimte van de toekomst? Dat is de vraag die we met elkaar willen beantwoorden.
Want we zijn ons ervan bewust dat functies kunnen veranderen en we zitten niet te wachten op dure aanpassingen in de toekomst. Integendeel, we willen graag flexibel zijn zodat we makkelijk kunnen veranderen als het toekomstig gebruik van de openbare ruimte daar om vraagt.
Roger Derksen van de gemeente ’s-Hertogenbosch liep tegen deze vragen aan. Hij vertelt ons dat hij vanuit het programma duurzame ondergrond tot het besef is gekomen dat toekomstgericht plannen en werken een must is. In de onzichtbare ondergrond lopen nu al vele voorzieningen vaak dwars door elkaar heen en als je niet vooruit kijkt zijn conflicten onvermijdelijk. Ook is Roger betrokken bij de ontwikkeling van een flinke moderne woonwijk in ’s-Hertogenbosch. Hier komt dezelfde vraag op zijn pad; hoe maken we deze woonwijk klaar voor de toekomst? En dat is erg lastig in de praktijk. Want wanneer is het goed en hoe pak je dat aan? Van nature hebben we de neiging om van de openbare ruimte van nu een 2.0 versie te maken. De dingen die we nu al hebben maar dan meer, beter, groter! Op elke hoek van de wijk een oplaadpunt voor elektrische auto’s bijvoorbeeld. Maar hebben we daar over tien of twintig jaar echt nog behoefte aan? Je ziet op deze manier snel dingen over het hoofd. Het u-model
Vandaag hebben we het over een andere boeg gegooid. We hebben kennis gemaakt met het zogenaamde U-model. Dit model bestaat uit vier stappen:
In onderstaand plaatje is dit proces weergegeven. De 2.0 gedachte is weergegeven met het rode kruis. Een aantal voorbeelden van huidige trends en ontwikkelingen:
Een aantal toekomstbeelden Door een groei van de deeleconomie (trend) hebben we straks minder auto’s in de openbare ruimte. Een woonwijk zonder gemotoriseerd vervoer. De parkeerplaatsen voor de deelauto's worden buiten de wijk aangelegd. Hierdoor ontstaat ruimte voor een klimaatadaptieve inrichting (trend), met meer groen en gezonde (be)leefruimte (trend). De behoefte aan schone energie neemt verder toe (trend) en mensen gaan vaker zelf energie opwekken. Overschot en tekorten worden gedeeld met elkaar (trend). Hiervoor zijn voorzieningen nodig als een smart grid (een intelligent tweerichtingen electriciteitsnet). Ook organisatorische ideeën zijn de revue gepasseerd. Wanneer gezondheid en welzijn leidend worden (trend) wordt de groenbeheerder een schaduwmanager en de wegbeheerder een toegankelijkheidsmanager. Omdat in de nabije toekomst functies in de openbare ruimte zullen veranderen kunnen we nu goedkoper gaan bouwen. Er kan met een kortere restlevensduur van bijvoorbeeld een weg of riool gerekend worden, want we hebben niets aan een weg die 60 jaar meegaat en over 20 jaar vervangen wordt door bijvoorbeeld groen, een fietspad of een enorme accu om onze energie in op te slaan. De overheid moet een toekomstvisie maken voor de inrichting van de openbare ruimte. Kaders stellen en bovenal het goede voorbeeld geven. De toekomst ligt nog helemaal open. We kunnen nog alle kanten op. Tegelijk zien we om heen moderne ontwikkelingen plaatsvinden in een ongelofelijke snelheid. Vandaag hebben we geleerd dat je ook op een hele andere manier kan kijken naar de openbare ruimte en we hebben dat vervolgens ook gedaan. Wij zijn benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Maar met de energie en het plezier van vandaag hebben we daar heel veel vertrouwen in. |
|
|