Verhogen tevredenheid bewoners met grootschalig onderhoud BAMPROJECT | Hoe verhoog je de tevredenheid en betrokkenheid van de bewoners met het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden? BAM Wegen kreeg deze vraag bij hun inschrijving op het Gebiedsgericht onderhoudscontract Reeshof in Tilburg. Hoe vertaal je dit naar de praktijk en blijf je efficient werken? Lastig! Zeker als het gaat om een flinke woonwijk met 50.000 inwoners. Plein Civiel voorzag BAM van advies voor een succesvolle aanpak.
Overzicht van onze werkzaamheden | Advies aanpak integraal beheer en bewonersparticipatie | Uitwerken UAV-GC inschrijving | Winnende aanbieding
De gemeente Tilburg heeft het integraal beheer van de wijk Reeshof voor de komende vier jaar uitbesteed. In het UAV-GC contract met de aannemer is het beheer en onderhoud opgenomen van onder meer de verhardingen, de riolering, het groen en de verlichting. Hierbij speelt communicatie en bewonersparticipatie een belangrijke rol. De gemeente wil dit inzetten om de tevredenheid en betrokkenheid van de mensen bij hun wijk te verhogen. Een mooie ambitie! Maar ook iets dat veel tijd kost en vertragend kan werken bij het uitvoeren van werkzaamheden.
Plein Civiel heeft BAM Wegen geadviseerd hoe de vraag van de gemeente kan worden vertaald in de dagelijkse praktijk. Waarbij het doel is om juist de kansen te benutten die ontstaan bij een grotere betrokkenheid van de gebruikers van de openbare ruimte. Want het biedt veel voordelen om als aannemer ofwel asset manager direct het gesprek aan te kunnen gaan met bewoners. Wat dacht je bijvoorbeeld van het stimuleren van lokale bewonersinitiatieven en daarbij afspraken maken over het onderhoud door bewoners zelf.
De gemeente neemt een risico door zich terug te trekken uit de openbare ruimte en meer initiatief bij de aannemer neer te leggen Het is belangrijk voor de gemeente dat zij 'voeling' houden bij wat er speelt in de wijk. BAM wil duidelijk aanwezig zijn in de wijk en makkelijk te benaderen zijn. Maar natuurlijk ook efficient kunnen werken. In dit totale plaatje hebben we gekozen voor een aanpak waarbij voor alle partijen winst ontstaat. Met ons plan hebben we antwoord gegeven op de vraag van de gemeente waarbij we de belangen van de aannemer hebben meegenomen. We hebben onderdelen interne communicatie, externe communicatie en burgerparticipatie uitgewerkt in een EMVI-plan.
De gemeente Tilburg heeft een duidelijke meerwaarde gezien in onze aanpak, want BAM Wegen heeft het project aangenomen is per 1 januari 2016 aan de slag in de Reeshof. |
|
|