Stappen zetten voor een gezonde leefomgeving (deel 2)BLOG | De auto één week inruilen voor lopen, fietsen en het openbaar vervoer om te onderzoeken of het aantoonbare effecten heeft op onze sociale en fysieke gezondheid. De opdracht is misschien niet groots of moeilijk maar heeft u het zelf al eens geprobeerd?
Opvallend is meer structuur en planning. Om 7:15u rijdt de trein wat betekent dat ik om 7:00u op de fiets zit naar het station, om 6:30u ontbijt en om 6:15 de wekker uitzet. Dit alles bijna op de minuut precies, overigens net als de treinen deze week. Een ander positieve ervaring is dat ’s ochtends en ’s middags kort even stevig doorfietsen een actief gevoel geeft. Hierbij moet wel gezegd worden dat het een mooie en relatief warme herfstvakantie-week was, wat zich daarnaast ook vertaalde in voldoende zitplekken en OV-fietsen.
Is alles dan zoveel rooskleuriger dan de auto? Helaas niet
Sociale contacten in de vorm van begroeten of gesprekken komen tijdens een treinrit bijna niet voor. Tijdens het voor- en natransport wel, met name lopend. Omdat ik na de eerste vier dagen nog steeds niet de 10.000 stappen had gehaald besloot ik om vrijdagochtend en -middag vanaf station Vught lopend naar ons kantoor op Fort Isabella te gaan en terug. Prettige uitkomst is dat onderweg vreemden elkaar nog volop begroeten. Echte gesprekken voeren komt minder voor. Eén keer kort gesproken met een oud bekende en één keer bij de fietsenstalling omdat ik een vraag had over de OV-fiets. Het huren van een OV-fiets kan beter
Op een onbemand station staan de fietsen in kluizen. Met de OV-kaart zijn deze te openen en volgt de betaling van €3,85 per 24 uur. Tot dusver prima. Het terugbrengen vraagt meer geduld. Na meerdere pogingen opent steeds een kluis die bezet is. Om niet de trein te willen missen plaats ik de fiets dus in de reguliere stalling en neem ik de sleutel mee. De dagen erna probeer ik het opnieuw en steeds belandt de fiets in de reguliere stalling. Dit kan niet de bedoeling zijn, ook omdat na 72 uur de kosten per 24 uur oplopen met nog eens €5. Tijdens de vrijdagochtend-wandeling leek het mij een goed moment om hierover met de NS te bellen. Dit resulteerde in 2 oplossingen:
De oplossing die ik volgens per e-mail van de NS ontving was weer anders. Ik zou een bericht ontvangen met adresgegevens waar de sleutel per post naartoe gestuurd kon worden. Hierbij het verzoek om, en ik citeer; ‘de sleutel vast te plakken aan een stukje karton zodat deze niet door de envelop heen prikt tijdens de verzending’. Bijzondere oplossing anno 2018 en niet erg flexibel gezien oplossing 2. Daarom na een zoektocht gekozen voor oplossing 1. Het openbaar vervoer is prijzig. Deels waar. Een retourtje, 2e klas, volledig tarief tussen Best en Vught kost €8,20. Daarbij komt vier maal €3,85 bij voor de OV-fiets. Totaal 5 dagen treinreizen en 4 dagen een OV-fiets kost €56,40. Mijn auto kost volgens de ANWB €0,25 per kilometer. Dit is inclusief verzekering, belasting, onderhoud en brandstof. Voor 46 kilometer per dag komt dit uiteindelijk uit op €57,50 per week. Een verschil van €1,10. Het openbaar vervoer is eenvoudig een stuk goedkoper te maken door trajectkaarten en/of een eigen fiets te plaatsen op een station. Desondanks weet iedereen, een stilstaande auto kost ook geld. Verkopen dan? Of wie is er (al) klaar om het dagelijks privé vervoersmiddel te verkopen of te delen met anderen? Zoveel beter voor de gezondheid? Jazeker!
Sociaal gezien lijken de cijfers in de autovrije week (zie tabel) tegen te vallen. Echter kan ik, niet onderbouwd maar wellicht herkenbaar, stellen dat het prettiger is om in het openbaar reizende medemensen te zien dan naast je in een andere auto. Het verschil in bewegen is aanzienlijk. De fiets- en autokilometers gelden alleen voor het woon-werkverkeer. De stappenteller stond de gehele dag aan. Het doel: Meer dan 10.000 stappen, is behaald op vrijdag dankzij 2 wandelingen van ieder 30 minuten van station naar werk en retour. Een pauze-wandeling van ongeveer een half uur is vanaf nu een verplichting. Deze sloeg ik over op woensdag. Meer bewegen is automatisch meer calorieën verbranden. Vooral even stevig doorfietsen draagt bij aan het resultaat. Ruim 300 calorieën meer per dag verbranden door de manier van woon-werkverkeer te veranderen. Dat staat gelijk aan één Cheeseburger van de McDonald’s of 30 minuten fitnessen. Vijf dagen autorijden bespaart mij 2 uur reistijd. Vijf dagen met het openbaar vervoer bespaart mij 2,5 uur fitnessen. Toch een aantal punten om over na te denken en dan hebben we het nog niet gehad over parkeerkosten, files, milieu, beslag openbare ruimte en veiligheid. Hebben wij echt twee, drie of meer auto’s per huishouden nodig? |
|