Plein Civiel
  • Home
  • Diensten
    • Inrichting openbare ruimte
    • Bewonersparticipatie
    • Kwaliteit en gezondheid
    • Integraal beheer openbare ruimte
    • Kennissessies Afdeling Samenwerken ▷ >
      • Afdeling Samenwerken
      • Advies inrichting openbare ruimte
      • Rapportages bijeenkomsten ▷ >
        • Duurzaam gebruik van de ondergrond
        • De publieke ruimte zet onze gezondheid in beweging
        • Fix it with gold, een gezonde publieke ruimte
        • Ruimtelijke kwaliteit en de energietransitie
        • Zo schets je de woonwijk van de toekomst
  • Projecten
    • Inrichting openbare ruimte ▷ >
      • Een klimaatbestendige stad met de Europalaan in Tilburg
      • Geen veilige ontwerpkeuzes voor het Pater van den Elsenplein
      • Programma van eisen ontwerp Oude Vest Breda
      • Zwijndrecht maakt met snelfietsroute klimaatambities concreet
      • Ontwerp ligging snelfietsroute Tilburg
      • Ontwerp klimaatadaptief plein Leeuwerikstraat Breda
      • Klimaatbestendig bedrijventerrein Den Belleman Bergeijk
      • Verkeerskundig ontwerp winkelcentrum Rijkerswoerd Arnhem
    • Bewonersparticipatie ▷ >
      • Praktisch online participeren voor bewoners en stakeholders
      • Participatieprogramma leidraad herinrichting Steensel
      • Burgerparticipatie voor een gezonde leefomgeving in Heikant-zuid
      • Verhogen tevredenheid bewoners met grootschalig onderhoud BAM
      • Het beheer van de openbare ruimte in korte animatiefilms
    • Integraal beheer openbare ruimte ▷ >
      • Advies verbeteren fietsparkeren centrum Tilburg
      • Aanpak hotspots rattenoverlast Oss
      • Rattenplan voor plaagdier beheersing gemeente Oss
      • Toolbox duurzaam bodemgebruik ’s-Hertogenbosch
      • Optimaliseren gemalenbeheer Kempen gemeenten
    • Kwaliteit en gezondheid ▷ >
      • Een gezonde omgeving voor de Thomas van Aquinostraat
      • Ontwerpvisie Goirkestraat Tilburg
  • Blogs
    • Inrichting openbare ruimte ▷ >
      • Bewoners kijken anders naar de openbare ruimte, zet die technische bril eens af!
      • Creatief met openbare ruimte in de USA
      • Klimaatbestendig het weekend in
      • Ontmoetingen in onze openbare achtertuin, inspiratie uit Barcelona
      • Ruimtelijke inspiratie in Corsica
      • De wijk als schilderdoek, de urban sporter kijkt anders
    • Bewonersparticipatie ▷ >
      • 7 tips voor het succesvol betrekken van stakeholders en bewonersparticipatie
      • Bewonersparticipatie openbare ruimte voor tevreden bewoners
      • Hulp van de omgevingswet
      • Placemaking, prettige plekken voor en door bewoners
      • Goede en veilige alternatieven voor bewonersbijeenkomsten
    • Kwaliteit en gezondheid ▷ >
      • Een gezondere straat met groot onderhoud
      • Goede gezondheid ligt op straat
      • Integraal werken aan de sociale openbare ruimte
      • Stappen zetten voor een gezonde leefomgeving
  • Meer ▶︎
    • Onze visie
    • Klantbeoordelingen
    • Vacatures
    • Algemene voorwaarden
    • Contact

Stappen zetten voor een gezonde leefomgeving (deel 2)

BLOG |​​ De auto één week inruilen voor lopen, fietsen en het openbaar vervoer om te onderzoeken of het aantoonbare effecten heeft op onze sociale en fysieke gezondheid. De opdracht is misschien niet groots of moeilijk maar heeft u het zelf al eens geprobeerd? 
Foto
Opvallend is meer structuur en planning. Om 7:15u rijdt de trein wat betekent dat ik om 7:00u op de fiets zit naar het station, om 6:30u ontbijt en om 6:15 de wekker uitzet. Dit alles bijna op de minuut precies, overigens net als de treinen deze week. Een ander positieve ervaring is dat ’s ochtends en ’s middags kort even stevig doorfietsen een actief gevoel geeft. Hierbij moet wel gezegd worden dat het een mooie en relatief warme herfstvakantie-week was, wat zich daarnaast ook vertaalde in voldoende zitplekken en OV-fietsen. ​
Foto
​Is alles dan zoveel rooskleuriger dan de auto? Helaas niet
Sociale contacten in de vorm van begroeten of gesprekken komen tijdens een treinrit bijna niet voor. Tijdens het voor- en natransport wel, met name lopend. Omdat ik na de eerste vier dagen nog steeds niet de 10.000 stappen had gehaald besloot ik om vrijdagochtend en -middag vanaf station Vught lopend naar ons kantoor op Fort Isabella te gaan en terug. Prettige uitkomst is dat onderweg vreemden elkaar nog volop begroeten. Echte gesprekken voeren komt minder voor. Eén keer kort gesproken met een oud bekende en één keer bij de fietsenstalling omdat ik een vraag had over de OV-fiets. 
Foto
Huren van een OV-fiets kan beter.
Het huren van een OV-fiets kan beter
​Op een onbemand station staan de fietsen in kluizen. Met de OV-kaart zijn deze te openen en volgt de betaling van €3,85 per 24 uur. Tot dusver prima. Het terugbrengen vraagt meer geduld. Na meerdere pogingen opent steeds een kluis die bezet is. Om niet de trein te willen missen plaats ik de fiets dus in de reguliere stalling en neem ik de sleutel mee. De dagen erna probeer ik het opnieuw en steeds belandt de fiets in de reguliere stalling. Dit kan niet de bedoeling zijn, ook omdat na 72 uur de kosten per 24 uur oplopen met nog eens €5.

Tijdens de vrijdagochtend-wandeling leek het mij een goed moment om hierover met de NS te bellen. Dit resulteerde in 2 oplossingen:
  1. Je zoekt een “verstopt” blauw kluisje op het station en belt vervolgens met de NS om het huren stop te zetten.
  2. ​Je brengt de fiets naar een bemande locatie, in dit geval bijvoorbeeld ’s-Hertogenbosch en betaalt €10 extra omdat het een andere ‘brenglocatie’ is. ​

​De oplossing die ik volgens per e-mail van de NS ontving was weer anders. Ik zou een bericht ontvangen met adresgegevens waar de sleutel per post naartoe gestuurd kon worden. Hierbij het verzoek om, en ik citeer; ‘de sleutel vast te plakken aan een stukje karton zodat deze niet door de envelop heen prikt tijdens de verzending’. Bijzondere oplossing anno 2018 en niet erg flexibel gezien oplossing 2. Daarom na een zoektocht gekozen voor oplossing 1.  

Het openbaar vervoer is prijzig. Deels waar.
Een retourtje, 2e klas, volledig tarief tussen Best en Vught kost €8,20. Daarbij komt vier maal €3,85 bij voor de OV-fiets. Totaal 5 dagen treinreizen en 4 dagen een OV-fiets kost €56,40. Mijn auto kost volgens de ANWB €0,25 per kilometer. Dit is inclusief verzekering, belasting, onderhoud en brandstof. Voor 46 kilometer per dag komt dit uiteindelijk uit op €57,50 per week. Een verschil van €1,10. Het openbaar vervoer is eenvoudig een stuk goedkoper te maken door trajectkaarten en/of een eigen fiets te plaatsen op een station. Desondanks weet iedereen, een stilstaande auto kost ook geld. Verkopen dan? Of wie is er (al) klaar om het dagelijks privé vervoersmiddel te verkopen of te delen met anderen?
Foto
Overzicht van het 'gezondheidsverschil' tussen forenzen met de auto en openbaar vervoer.
Zoveel beter voor de gezondheid? Jazeker!
Sociaal gezien lijken de cijfers in de autovrije week (zie tabel) tegen te vallen. Echter kan ik, niet onderbouwd maar wellicht herkenbaar, stellen dat het prettiger is om in het openbaar reizende medemensen te zien dan naast je in een andere auto.

Het verschil in bewegen is aanzienlijk. De fiets- en autokilometers gelden alleen voor het woon-werkverkeer. De stappenteller stond de gehele dag aan. Het doel: Meer dan 10.000 stappen, is behaald op vrijdag dankzij 2 wandelingen van ieder 30 minuten van station naar werk en retour. Een pauze-wandeling van ongeveer een half uur is vanaf nu een verplichting. Deze sloeg ik over op woensdag.

Meer bewegen is automatisch meer calorieën verbranden. Vooral even stevig doorfietsen draagt bij aan het resultaat. Ruim 300 calorieën meer per dag verbranden door de manier van woon-werkverkeer te veranderen. Dat staat gelijk aan één Cheeseburger van de McDonald’s of 30 minuten fitnessen.

Vijf dagen autorijden bespaart mij 2 uur reistijd. Vijf dagen met het openbaar vervoer bespaart mij 2,5 uur fitnessen. 


Toch een aantal punten om over na te denken en dan hebben we het nog niet gehad over parkeerkosten, files, milieu, beslag openbare ruimte en veiligheid. ​Hebben wij echt twee, drie of meer auto’s per huishouden nodig?
Foto
Kwaliteit en gezondheid
Met het juiste inrichtingsontwerp maken wij met elkaar een goede én gezonde openbare ruimte.
Foto
BLOG | Integraal werken aan de sociale openbare ruimte
Foto
PROJECT​ |Een gezonde omgeving voor de Thomas van Aquinostraat
Foto
​BLOG​ | Stappen zetten voor een gezonde leefomgeving
Foto
Veilig en toegankelijk online in contact zijn met je stakeholders doe je met eenfijnebuurt.nl
Stuur je mailadres
Foto
Home
Inrichting openbare ruimte
Kwaliteit en gezondheid
​Bewonersparticipatie nieuwe stijl
Integraal beheer openbare ruimte
Afdeling Samenwerken
Onze visie
​Klantbeoordelingen
Vacatures
Contact
Op al onze werkzaamheden zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Plein Civiel BV, kvk 62830589
  • Home
  • Diensten
    • Inrichting openbare ruimte
    • Bewonersparticipatie
    • Kwaliteit en gezondheid
    • Integraal beheer openbare ruimte
    • Kennissessies Afdeling Samenwerken ▷ >
      • Afdeling Samenwerken
      • Advies inrichting openbare ruimte
      • Rapportages bijeenkomsten ▷ >
        • Duurzaam gebruik van de ondergrond
        • De publieke ruimte zet onze gezondheid in beweging
        • Fix it with gold, een gezonde publieke ruimte
        • Ruimtelijke kwaliteit en de energietransitie
        • Zo schets je de woonwijk van de toekomst
  • Projecten
    • Inrichting openbare ruimte ▷ >
      • Een klimaatbestendige stad met de Europalaan in Tilburg
      • Geen veilige ontwerpkeuzes voor het Pater van den Elsenplein
      • Programma van eisen ontwerp Oude Vest Breda
      • Zwijndrecht maakt met snelfietsroute klimaatambities concreet
      • Ontwerp ligging snelfietsroute Tilburg
      • Ontwerp klimaatadaptief plein Leeuwerikstraat Breda
      • Klimaatbestendig bedrijventerrein Den Belleman Bergeijk
      • Verkeerskundig ontwerp winkelcentrum Rijkerswoerd Arnhem
    • Bewonersparticipatie ▷ >
      • Praktisch online participeren voor bewoners en stakeholders
      • Participatieprogramma leidraad herinrichting Steensel
      • Burgerparticipatie voor een gezonde leefomgeving in Heikant-zuid
      • Verhogen tevredenheid bewoners met grootschalig onderhoud BAM
      • Het beheer van de openbare ruimte in korte animatiefilms
    • Integraal beheer openbare ruimte ▷ >
      • Advies verbeteren fietsparkeren centrum Tilburg
      • Aanpak hotspots rattenoverlast Oss
      • Rattenplan voor plaagdier beheersing gemeente Oss
      • Toolbox duurzaam bodemgebruik ’s-Hertogenbosch
      • Optimaliseren gemalenbeheer Kempen gemeenten
    • Kwaliteit en gezondheid ▷ >
      • Een gezonde omgeving voor de Thomas van Aquinostraat
      • Ontwerpvisie Goirkestraat Tilburg
  • Blogs
    • Inrichting openbare ruimte ▷ >
      • Bewoners kijken anders naar de openbare ruimte, zet die technische bril eens af!
      • Creatief met openbare ruimte in de USA
      • Klimaatbestendig het weekend in
      • Ontmoetingen in onze openbare achtertuin, inspiratie uit Barcelona
      • Ruimtelijke inspiratie in Corsica
      • De wijk als schilderdoek, de urban sporter kijkt anders
    • Bewonersparticipatie ▷ >
      • 7 tips voor het succesvol betrekken van stakeholders en bewonersparticipatie
      • Bewonersparticipatie openbare ruimte voor tevreden bewoners
      • Hulp van de omgevingswet
      • Placemaking, prettige plekken voor en door bewoners
      • Goede en veilige alternatieven voor bewonersbijeenkomsten
    • Kwaliteit en gezondheid ▷ >
      • Een gezondere straat met groot onderhoud
      • Goede gezondheid ligt op straat
      • Integraal werken aan de sociale openbare ruimte
      • Stappen zetten voor een gezonde leefomgeving
  • Meer ▶︎
    • Onze visie
    • Klantbeoordelingen
    • Vacatures
    • Algemene voorwaarden
    • Contact