Plein Civiel
  • Home
  • Diensten
    • Inrichting openbare ruimte
    • Bewonersparticipatie
    • Kwaliteit en gezondheid
    • Integraal beheer openbare ruimte
    • Kennissessies Afdeling Samenwerken ▷ >
      • Afdeling Samenwerken
      • Advies inrichting openbare ruimte
      • Rapportages bijeenkomsten ▷ >
        • Duurzaam gebruik van de ondergrond
        • De publieke ruimte zet onze gezondheid in beweging
        • Fix it with gold, een gezonde publieke ruimte
        • Ruimtelijke kwaliteit en de energietransitie
        • Zo schets je de woonwijk van de toekomst
  • Projecten
    • Inrichting openbare ruimte ▷ >
      • Een klimaatbestendige stad met de Europalaan in Tilburg
      • Geen veilige ontwerpkeuzes voor het Pater van den Elsenplein
      • Programma van eisen ontwerp Oude Vest Breda
      • Zwijndrecht maakt met snelfietsroute klimaatambities concreet
      • Ontwerp ligging snelfietsroute Tilburg
      • Ontwerp klimaatadaptief plein Leeuwerikstraat Breda
      • Klimaatbestendig bedrijventerrein Den Belleman Bergeijk
      • Verkeerskundig ontwerp winkelcentrum Rijkerswoerd Arnhem
    • Bewonersparticipatie ▷ >
      • Praktisch online participeren voor bewoners en stakeholders
      • Participatieprogramma leidraad herinrichting Steensel
      • Burgerparticipatie voor een gezonde leefomgeving in Heikant-zuid
      • Verhogen tevredenheid bewoners met grootschalig onderhoud BAM
      • Het beheer van de openbare ruimte in korte animatiefilms
    • Integraal beheer openbare ruimte ▷ >
      • Advies verbeteren fietsparkeren centrum Tilburg
      • Aanpak hotspots rattenoverlast Oss
      • Rattenplan voor plaagdier beheersing gemeente Oss
      • Toolbox duurzaam bodemgebruik ’s-Hertogenbosch
      • Optimaliseren gemalenbeheer Kempen gemeenten
    • Kwaliteit en gezondheid ▷ >
      • Een gezonde omgeving voor de Thomas van Aquinostraat
      • Ontwerpvisie Goirkestraat Tilburg
  • Blogs
    • Inrichting openbare ruimte ▷ >
      • Bewoners kijken anders naar de openbare ruimte, zet die technische bril eens af!
      • Creatief met openbare ruimte in de USA
      • Klimaatbestendig het weekend in
      • Ontmoetingen in onze openbare achtertuin, inspiratie uit Barcelona
      • Ruimtelijke inspiratie in Corsica
      • De wijk als schilderdoek, de urban sporter kijkt anders
    • Bewonersparticipatie ▷ >
      • 7 tips voor het succesvol betrekken van stakeholders en bewonersparticipatie
      • Bewonersparticipatie openbare ruimte voor tevreden bewoners
      • Hulp van de omgevingswet
      • Placemaking, prettige plekken voor en door bewoners
      • Goede en veilige alternatieven voor bewonersbijeenkomsten
    • Kwaliteit en gezondheid ▷ >
      • Een gezondere straat met groot onderhoud
      • Goede gezondheid ligt op straat
      • Integraal werken aan de sociale openbare ruimte
      • Stappen zetten voor een gezonde leefomgeving
  • Meer ▶︎
    • Onze visie
    • Klantbeoordelingen
    • Vacatures
    • Algemene voorwaarden
    • Contact

Stappen zetten voor een gezonde leefomgeving (deel 1)

BLOG |​​ Alleen al het zien van iemand met een Fitbit maakt me nerveus. De razend populaire gezondheidsmeters zoals de Fitbit of Xiaomi zijn inmiddels betaalbaar voor iedere consument. Deze fitnesshorloges met hartslagmeter en stappenteller analyseert ook je slaapritme en calorieverbruik. Kortom na 10.000 stappen krijg je de aangename bevestiging van weer een gezonde dag. 
Foto
Stappentellers kunnen zeker bijdragen aan meer bewegen, een gezondere levensstijl en bergen persoonlijke gezondheidsdata maar vanuit mijn optiek is 10.000 stappen halen niet het doel. Het doel is een gezondere levensstijl, wat meer is dan stappen tellen, bewegen of je hartslag controleren. Bij Plein Civiel zijn we er van overtuigd dat de inrichting van de openbare ruimte een bijdrage kan leveren aan die gezonde levensstijl. ​
Foto
Nederlanders zijn Europees kampioen zitten. Per dag zit 62 procent meer dan 5,5 uur. Mede door onze kenniseconomie zitten we meer dan één derde van de tijd op het werk. Daar komt bij dat de rit naar het werk ook vooral zittend gebeurt. Zelfs in ons fietsvriendelijke Nederland is de auto ons belangrijkste vervoersmiddel geworden. De auto is in 60 procent van de gevallen het vervoersmiddel, de fiets is favoriet bij 25 procent en 10 procent reist met het openbaar vervoer naar het werk. Een verontrustende bijkomstigheid is dat 88 procent van de automobilisten tijdens de spits in zijn eentje is. In de eerste helft van 2019 hebben we 10 miljoen auto’s in ons hele kleine stukje aarde. Zo’n 50 jaar geleden waren dit er 2.4 miljoen.
Foto
De Vestdijk in Eindhoven. Inmiddels een grote bouwput, voorheen een ruim opgezet autovriendelijk gebied.
Inrichting Jan van der Leestraat
Dit gaat flink veranderen en er is veel commentaar op de nieuwe plannen. Vanuit mijn optiek nergens voor nodig, deze straat gaat floreren! Wat denkt u?
Waarom zo autovriendelijk?
Deze explosieve groei heeft er in de loop der jaren voor gezorgd dat de openbare ruimte extreem is veranderd. Onze steden, dorpen, wijken, buurten en straten zijn na de jaren ’50 uitgebreid of veranderd in ruim en overzichtelijk ingerichte autovriendelijke gebieden. Dit is prettig om snel van A naar B te rijden maar het is niet bevordelijk voor onze gezondheid, zowel mentaal, sociaal als fysiek. 
Wandelen of fietsen in een 50 of 80 km/u omgeving is nagenoeg nooit interessant omdat de ruimte op grote schaal is ingericht. Bij snelheden boven de 50 km/u kunnen onze zintuigen geen gedetailleerde indrukken opdoen. De kleinschaligheid van bijvoorbeeld historische bebouwing vervaagt en we nemen enkel de grote lijnen waar. Kenmerkend aan de 50 of 80km/u wegen is de grootschalige bebouwing of de vaak ruime opzet van kijkgroen.

​Sociaal gezien is het niet mogelijk om vanuit de auto iemand te ontmoeten. Claxonneren, zwaaien en bij stapvoets rijden het raam opendoen zijn de enige vormen van contact. Ook in onze woonwijken is het herkenbaar dat buren elkaar weinig zien omdat mensen uit hun voordeur stappen, in de auto stappen en andersom wanneer ze thuiskomen. 

​Gaandeweg is het zittend werken, de bank voor de TV en de gemakzuchtige manier van forenzen ook een aanslag op onze fysieke gezondheid. Onze basis manieren van verplaatsen zoals lopen, fietsen en ook traplopen zijn vervangen en de leefomgeving is hierop ingericht. 
Foto
'Entree' van s'-Hertogenbosch langs verticaal, kort na elkaar volgende bebouwing. Daarnaast ook prettige ruimte voor voetgangers en fietsers.
Weg met obstakels
De leefomgeving aanpassen vergt natuurlijk tijd en geld maar met kleine ingrepen kunnen grote resultaten worden bereikt. Op een weloverwogen manier mensen aansporen om zoveel mogelijk te wandelen en te fietsen. Om vrijuit te kunnen wandelen dient er voldoende ruimte te zijn zonder obstakels. Lantaarnpalen, prullenbakken, geparkeerde scooters of nog erger, hekken om mensen te beschermen tegen het verkeer. Dit zorgt voor een onnodige langere wandeltijd.
​

Voor wandelen en fietsen geldt over het algemeen hetzelfde. Voldoende ruimte zonder obstakels. De fietstocht moet aantrekkelijk zijn zonder hoge wachttijden. Voorrang op rotondes en “groene golven” bij stoplichten is een goede start. Ook de omgeving draagt bij aan een aangename fietsroute. Kille eindeloos lijkende wegen langs grote horizontaal georiënteerde gebouwen maken de route naar bijvoorbeeld het werk oninteressant. Bochtige routes langs kleinschalige bebouwing met kort op elkaar volgende verticale lijnen worden ervaren als aantrekkelijk. Goed bereikbare openbaar vervoersknooppunten waar je makkelijk de fiets kan parkeren of huren maken deze duurzame manier van reizen over grotere afstanden toegankelijker. Ook in de trein, tram of bus ontmoet je mensen, maak je een praatje en blijf je in beweging.

Ik ga zelf op onderzoek

Een juiste inrichting om onze gezondheid te bevorderen is ontworpen voor de mens, niet voor de auto. Om te ondervinden of fietsen, wandelen en het gebruik van het openbaar vervoer positieve gezondheidseffecten heeft ga ik dit namens Plein Civiel zelf onderzoeken. Als experiment ruil ik de auto één week in voor de fiets, het openbaar vervoer, wandelschoenen en een Fitbit. Uiteraard worden de resultaten over enkele weken met jullie gedeeld. 
​

Foto
Kwaliteit en gezondheid
Met het juiste inrichtingsontwerp maken wij met elkaar een goede én gezonde openbare ruimte.
Foto
BLOG | Integraal werken aan de sociale openbare ruimte
Foto
PROJECT​ |Een gezonde omgeving voor de Thomas van Aquinostraat
Foto
​BLOG​ | Stappen zetten voor een gezonde leefomgeving (2)
Foto
Veilig en toegankelijk online in contact zijn met je stakeholders doe je met eenfijnebuurt.nl
Stuur je mailadres
Foto
Home
Inrichting openbare ruimte
Kwaliteit en gezondheid
​Bewonersparticipatie nieuwe stijl
Integraal beheer openbare ruimte
Afdeling Samenwerken
Onze visie
​Klantbeoordelingen
Vacatures
Contact
Op al onze werkzaamheden zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Plein Civiel BV, kvk 62830589
  • Home
  • Diensten
    • Inrichting openbare ruimte
    • Bewonersparticipatie
    • Kwaliteit en gezondheid
    • Integraal beheer openbare ruimte
    • Kennissessies Afdeling Samenwerken ▷ >
      • Afdeling Samenwerken
      • Advies inrichting openbare ruimte
      • Rapportages bijeenkomsten ▷ >
        • Duurzaam gebruik van de ondergrond
        • De publieke ruimte zet onze gezondheid in beweging
        • Fix it with gold, een gezonde publieke ruimte
        • Ruimtelijke kwaliteit en de energietransitie
        • Zo schets je de woonwijk van de toekomst
  • Projecten
    • Inrichting openbare ruimte ▷ >
      • Een klimaatbestendige stad met de Europalaan in Tilburg
      • Geen veilige ontwerpkeuzes voor het Pater van den Elsenplein
      • Programma van eisen ontwerp Oude Vest Breda
      • Zwijndrecht maakt met snelfietsroute klimaatambities concreet
      • Ontwerp ligging snelfietsroute Tilburg
      • Ontwerp klimaatadaptief plein Leeuwerikstraat Breda
      • Klimaatbestendig bedrijventerrein Den Belleman Bergeijk
      • Verkeerskundig ontwerp winkelcentrum Rijkerswoerd Arnhem
    • Bewonersparticipatie ▷ >
      • Praktisch online participeren voor bewoners en stakeholders
      • Participatieprogramma leidraad herinrichting Steensel
      • Burgerparticipatie voor een gezonde leefomgeving in Heikant-zuid
      • Verhogen tevredenheid bewoners met grootschalig onderhoud BAM
      • Het beheer van de openbare ruimte in korte animatiefilms
    • Integraal beheer openbare ruimte ▷ >
      • Advies verbeteren fietsparkeren centrum Tilburg
      • Aanpak hotspots rattenoverlast Oss
      • Rattenplan voor plaagdier beheersing gemeente Oss
      • Toolbox duurzaam bodemgebruik ’s-Hertogenbosch
      • Optimaliseren gemalenbeheer Kempen gemeenten
    • Kwaliteit en gezondheid ▷ >
      • Een gezonde omgeving voor de Thomas van Aquinostraat
      • Ontwerpvisie Goirkestraat Tilburg
  • Blogs
    • Inrichting openbare ruimte ▷ >
      • Bewoners kijken anders naar de openbare ruimte, zet die technische bril eens af!
      • Creatief met openbare ruimte in de USA
      • Klimaatbestendig het weekend in
      • Ontmoetingen in onze openbare achtertuin, inspiratie uit Barcelona
      • Ruimtelijke inspiratie in Corsica
      • De wijk als schilderdoek, de urban sporter kijkt anders
    • Bewonersparticipatie ▷ >
      • 7 tips voor het succesvol betrekken van stakeholders en bewonersparticipatie
      • Bewonersparticipatie openbare ruimte voor tevreden bewoners
      • Hulp van de omgevingswet
      • Placemaking, prettige plekken voor en door bewoners
      • Goede en veilige alternatieven voor bewonersbijeenkomsten
    • Kwaliteit en gezondheid ▷ >
      • Een gezondere straat met groot onderhoud
      • Goede gezondheid ligt op straat
      • Integraal werken aan de sociale openbare ruimte
      • Stappen zetten voor een gezonde leefomgeving
  • Meer ▶︎
    • Onze visie
    • Klantbeoordelingen
    • Vacatures
    • Algemene voorwaarden
    • Contact