Operationeel beheerplan wegen EindhovenPROJECT | Goed wegbeheer begint met een duidelijke visie en een helder plan. Wij zijn trots dat we de gemeente Eindhoven al eerder hierover hebben mogen adviseren. In dit project zorgen we nu voor een vertaling van die strategische plannen naar de dagelijkse praktijk. In de vorm van een pragmatisch, operationeel beheerplan wegen.
Overzicht van onze werkzaamheden | Operationeel beheerplan | Beheersmaatregelen toestaan kwaliteit D | Aanpak inhaalslag fiets- en voetpaden | Advies efficiënt aanbesteden |Strategische kaart renovaties woonwijken
Want een plan is pas goed als het in de praktijk gebruikt wordt èn het daar ook echt een meerwaarde heeft. De visie geeft ons de ambitie van de stad en globaal de weg er naar toe. Maar er staan ook nog best abstract zaken in, zoals kwaliteitsniveaus, onderhoudsstrategieën, integrale aanpak en risicobeheersing. En deze zijn soms nog onvoldoende concreet om te kunnen gebruiken in de praktijk. Hiervoor is een begrijpelijke uitwerking nodig, en vervolgens afspraken en commitment met collega's over de aanpak.
Trends herkennen en kansen creëeren
Zo wil de gemeente graag meer inzicht in wat er de komende jaren aan onderhoud aan komt. De veel gebruikte meerjaren onderhoudsplanning geeft al informatie op een heel gedetailleerd niveau. Welk voetpad moet bijvoorbeeld opgeknapt worden over twee jaar. Maar we willen ook graag op een grotere schaal, bijvoorbeeld per wijk, inzicht hebben. Om budgetten op tijd en beter te kunnen ramen. En om tijdig af te kunnen stemmen met andere vakdisciplines als bijvoorbeeld groen of water. Hiermee creëren we de mogelijkheid voor een gebiedsgerichte, integrale aanpak en de kans om met het uitvoeren van onderhoud ook echt een verbetering in de ruimtelijke kwaliteit te realiseren. Ontwikkelen in asset management
Er is onderhoud waar relatief veel budget in gaat zitten. Omdat ze duur zijn of veel voorkomen. Bijvoorbeeld het verwijderen van boomwortels of het aanbrengen van geluidreducerende deklagen. Voor dit onderhoud zijn over het algemeen verschillende maatregelen mogelijk. Welk alternatief past nu het best bij de gemeente Eindhoven. Hiervoor zoeken we het optimum tussen de gewenste prestatie, de risico's en de kosten. Een kort voorbeeld met betrekking tot boomwortelschade in fietspaden. Vindt de gemeente recreatie belangrijk (de prestatie) dan is het minder aantrekkelijk om alleen de omhooggekomen asfaltlaag vlak te frezen (is wel kosten aantrekkelijk). Omdat dit ruwe asfalt oncomfortabel is voor fietsers en een rommelig beeld geeft (maar geen risico's). Er zijn nog meer kansen die we in de praktijk kunnen pakken door te kijken naar de prestaties (ofwel ambities) in relatie met het grootschalig onderhoud. Eindhoven wil bijvoorbeeld innovatie stimuleren. Welke moderne werkmethoden of producten kunnen we gaan toepassen die helpen deze mooie ambitie verder te realiseren.
Maar er zijn ook risico's te beheersen. Met het plaatselijk verlagen van het kwaliteitsniveau zou de kans op ongelukken zomaar kunnen toenemen wanneer je geen goede beheersmaatregelen bedenkt. Als je dat wel doet kan je op een verantwoorde manier de kosten gaan beheersen. Plein Civiel adviseert Plein Civiel maakt voor de gemeente Eindhoven het operationeel beheerplan wegen met daarin onder meer de hierboven genoemde onderwerpen. Dit is voor ons het vervolg op een aantal eerdere adviezen die we aan de gemeente hebben mogen geven. Onder meer over de totstandkoming van de visie. |
|
|