Plein Civiel
  • Home
  • Diensten
    • Inrichting openbare ruimte
    • Bewonersparticipatie
    • Kwaliteit en gezondheid
    • Klimaatadaptatie
    • Integraal beheer openbare ruimte
    • Wegbeheer
    • Kennissessies Afdeling Samenwerken ▷ >
      • Afdeling Samenwerken
      • Thema's ▷ >
        • Advies inrichting openbare ruimte
        • Wegbeheer
      • Rapportages bijeenkomsten ▷ >
        • Advies inrichting openbare ruimte ▷ >
          • Duurzaam gebruik van de ondergrond
          • De publieke ruimte zet onze gezondheid in beweging
          • Fix it with gold, een gezonde publieke ruimte
          • Ruimtelijke kwaliteit en de energietransitie
          • Zo schets je de woonwijk van de toekomst
        • Wegbeheer ▷ >
          • De wegbeheerder, minder sturen en meer faciliteren
          • BBV regelgeving voor het wegbeheer
          • Wegbeheer en omgevingswet
          • Energietransitie voor de wegbeheerder
  • Projecten
    • Inrichting openbare ruimte ▷ >
      • Inrichtingsplan openbare ruimte Tilburg
      • Programma van eisen ontwerp Oude Vest Breda
      • Ontwerp ligging snelfietsroute Tilburg
      • Verkeerskundig ontwerp winkelcentrum Rijkerswoerd Arnhem
    • Bewonersparticipatie ▷ >
      • Praktisch online participeren voor bewoners en stakeholders
      • Participatieprogramma leidraad herinrichting Steensel
      • Burgerparticipatie voor een gezonde leefomgeving in Heikant-zuid
      • Verhogen tevredenheid bewoners met grootschalig onderhoud BAM
      • Het beheer van de openbare ruimte in korte animatiefilms
    • Integraal beheer openbare ruimte ▷ >
      • Advies verbeteren fietsparkeren centrum Tilburg
      • Aanpak hotspots rattenoverlast Oss
      • Rattenplan voor plaagdier beheersing gemeente Oss
      • Toolbox duurzaam bodemgebruik ’s-Hertogenbosch
      • Optimaliseren gemalenbeheer Kempen gemeenten
    • Klimaatadaptatie ▷ >
      • Een klimaatbestendige stad met de Europalaan in Tilburg
      • Ontwerp klimaatadaptief plein Leeuwerikstraat Breda
      • Klimaatbestendig bedrijventerrein Den Belleman Bergeijk
    • Kwaliteit en gezondheid ▷ >
      • Een gezonde omgeving voor de Thomas van Aquinostraat
      • Ontwerpvisie Goirkestraat Tilburg
    • Wegbeheer ▷ >
      • Meerjarenplanning en onderhoudsstrategie verhardingen Breda
      • Operationeel beheerplan wegen Eindhoven
      • Programmeren met Life Cycle Costs voor BAM wegen
  • Blogs
    • Inrichting openbare ruimte ▷ >
      • Bewoners kijken anders naar de openbare ruimte, zet die technische bril eens af!
      • Creatief met openbare ruimte in de USA
      • Ontmoetingen in onze openbare achtertuin, inspiratie uit Barcelona
      • Ruimtelijke inspiratie in Corsica
      • De wijk als schilderdoek, de urban sporter kijkt anders
    • Bewonersparticipatie ▷ >
      • 7 tips voor het succesvol betrekken van stakeholders en bewonersparticipatie
      • Bewonersparticipatie openbare ruimte voor tevreden bewoners
      • Hulp van de omgevingswet
      • Placemaking, prettige plekken voor en door bewoners
      • Goede en veilige alternatieven voor bewonersbijeenkomsten
    • Kwaliteit en gezondheid ▷ >
      • Een gezondere straat met groot onderhoud
      • Goede gezondheid ligt op straat
      • Integraal werken aan de sociale openbare ruimte
      • Stappen zetten voor een gezonde leefomgeving
    • Klimaatadaptatie ▷ >
      • Klimaatbestendig het weekend in
    • Wegbeheer ▷ >
      • Onderhoudskosten moeten zwaarder wegen bij ontwerpkeuzes
      • Wegen met gaten is als broeken met gaten
  • Meer ▶︎
    • Onze visie
    • Klantbeoordelingen
    • Vacatures
    • Neem contact op ✔️

BBV regelgeving voor het wegbeheer

KENNISSESSIE |​​ Het besluit begroting en verantwoording, oftewel de BBV regelgeving. Voor sommige wegbeheerders een relatief onbekend begrip, voor anderen is het al bekend terrein. Wat houden deze BBV voorschriften eigenlijk in? Hierin staat beschreven hoe gemeenten en provincies hun jaarlijkse begroting moeten opstellen. Deze BBV stond op het programma bij de kennissessie van de Afdeling Samenwerker voor wegbeheerders.
Foto
Het zijn dus met name financiële regels waar ook je wegbeheerbegroting aan moet voldoen. En sinds 2017 is de BBV regelgeving gewijzigd. Deze wijzigingen moeten er voor zorgen dat de begrotingen toegankelijker worden, zodat raadsleden makkelijker een inhoudelijke discussie kunnen aangaan. Daarnaast moet het eenvoudiger worden om begrotingen van gemeentes onderling te vergelijken. Hier vindt je meer informatie over de BVV vernieuwing van de commissie BBV.
Foto
De gemeente Oss heeft de vervangingskosten van haar volledige openbare ruimte volgens de nieuwe BBV voorschriften in beeld gebracht. Teamleider IBOR, Luc Visscher vertelt hoe de gemeente dit gedaan heeft en waar zij tegenaan liepen.
Vervangingskosten
Als het gaat om het beheer van de openbare ruimte is de belangrijkste wijziging dat geld voor vervanging van bijvoorbeeld wegen op een andere manier in de begroting wordt verwerkt. Wegen die vanaf 2017 aangelegd worden, moeten boekhoudkundig afgeschreven worden. Dit kun je vergelijken met een auto waar je ook afschrijving voor rekent. Veel mensen leggen daarom elk jaar geld apart op een spaarrekening, om op termijn een nieuwe auto te kunnen kopen. 

Wat betekent dat in de gemeentelijke praktijk: Als je in 2019 een weg vervangt, gaan deze kosten niet van je wegbeheerbudget voor 2019. Wel gaat er de komende jaren, totdat de weg weer vervangen wordt, elk jaar een deel van de aanlegkosten (en rente daarover) van je budget af. Budgetten veranderen dus flink.

Een groot voordeel van deze systematiek is er op termijn voldoende geld “gespaard” is om de volledige openbare ruimte te vervangen. Dat is nu niet zo. Om te voorkomen dat gemeentes straks met onverwacht, veel hogere benodigde budgetten worden geconfronteerd is het wel belangrijk dat goed inzichtelijk gemaakt wordt hoe veel geld er nodig is om de openbare ruimte te vervangen. En dat hangt natuurlijk af van hoe lang een weg mee gaat.​
Tips bij het bepalen van je vervangingskosten
De gemeente Oss heeft de vervangingskosten van haar volledige openbare ruimte volgens de nieuwe regels in beeld gebracht. Teamleider IBOR, Luc Visscher verteld hoe de gemeente dit gedaan heeft en waar zij tegenaan liepen. Het begint natuurlijk bij een goed inzicht in wat je hebt om te vervangen: arealen, aanlegjaren en levensduren. Een te korte aangenomen levensduur stelt de gemeente voor (onnodig) hoge kosten, maar een te rooskleurig ingeschatte levensduur zorgt ervoor dat er op het moment van vervangen geen budget beschikbaar is. Uitdaging hierbij is bijvoorbeeld de functionele levensduur ten opzichte van de technische levensduur, de wens om integraal te werken en allerlei maatschappelijke uitdagingen die op ons af komen. Natuurlijk waren er nog een heleboel ander zaken waar de gemeente tegen aan liep, maar onderstaand vind je de belangrijkste tips:

  1. Zorg dat als beheerafdeling een wezenlijk deel van vervangingsplan maakt, zodat het past bij de werkwijze en ambities van jouw gemeente
  2. Investeer in een goede werkrelatie met finance & controle; je moet het samen doen
  3. Bedenk goed wat de administratie gevolgen zijn van je keuzes; de gemeente Oss heeft hiervoor jaarlijks 1 fte extra nodig
  4. Neem voldoende tijd om de vervangingsopgave in beeld te brengen, hou rekening met een periode van 2 jaar 
  5. Sluit goed aan op bestuurlijke en maatschappelijke opgaves en ambities
  6. Vraag een advies of een second opinion aan de markt, in de vorm van een eindrapport of in ieder geval een benchmark en een controle van eenheidsprijzen en uitgangspunten. Het houdt je zelf scherp, maar geeft de raad ook vertrouwen in je plannen
  7. Schenk voldoende aandacht aan de communicatie met je bestuur
​
Wil je weten wat Plein Civiel kan betekenen voor een begroting volgens de BVV voorschriften? Neem gerust contact op met ons.

Foto
Veilig en toegankelijk online in contact zijn met je stakeholders doe je met eenfijnebuurt.nl
Stuur je mailadres
Foto
Home
Inrichting openbare ruimte
Kwaliteit en gezondheid
Klimaatadaptatie
​Bewonersparticipatie nieuwe stijl
Integraal beheer openbare ruimte
Wegbeheer
Afdeling Samenwerken
Onze visie
​Klantbeoordelingen
Vacatures
Contact
Op al onze werkzaamheden zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Plein Civiel VOF, kvk 62830589
  • Home
  • Diensten
    • Inrichting openbare ruimte
    • Bewonersparticipatie
    • Kwaliteit en gezondheid
    • Klimaatadaptatie
    • Integraal beheer openbare ruimte
    • Wegbeheer
    • Kennissessies Afdeling Samenwerken ▷ >
      • Afdeling Samenwerken
      • Thema's ▷ >
        • Advies inrichting openbare ruimte
        • Wegbeheer
      • Rapportages bijeenkomsten ▷ >
        • Advies inrichting openbare ruimte ▷ >
          • Duurzaam gebruik van de ondergrond
          • De publieke ruimte zet onze gezondheid in beweging
          • Fix it with gold, een gezonde publieke ruimte
          • Ruimtelijke kwaliteit en de energietransitie
          • Zo schets je de woonwijk van de toekomst
        • Wegbeheer ▷ >
          • De wegbeheerder, minder sturen en meer faciliteren
          • BBV regelgeving voor het wegbeheer
          • Wegbeheer en omgevingswet
          • Energietransitie voor de wegbeheerder
  • Projecten
    • Inrichting openbare ruimte ▷ >
      • Inrichtingsplan openbare ruimte Tilburg
      • Programma van eisen ontwerp Oude Vest Breda
      • Ontwerp ligging snelfietsroute Tilburg
      • Verkeerskundig ontwerp winkelcentrum Rijkerswoerd Arnhem
    • Bewonersparticipatie ▷ >
      • Praktisch online participeren voor bewoners en stakeholders
      • Participatieprogramma leidraad herinrichting Steensel
      • Burgerparticipatie voor een gezonde leefomgeving in Heikant-zuid
      • Verhogen tevredenheid bewoners met grootschalig onderhoud BAM
      • Het beheer van de openbare ruimte in korte animatiefilms
    • Integraal beheer openbare ruimte ▷ >
      • Advies verbeteren fietsparkeren centrum Tilburg
      • Aanpak hotspots rattenoverlast Oss
      • Rattenplan voor plaagdier beheersing gemeente Oss
      • Toolbox duurzaam bodemgebruik ’s-Hertogenbosch
      • Optimaliseren gemalenbeheer Kempen gemeenten
    • Klimaatadaptatie ▷ >
      • Een klimaatbestendige stad met de Europalaan in Tilburg
      • Ontwerp klimaatadaptief plein Leeuwerikstraat Breda
      • Klimaatbestendig bedrijventerrein Den Belleman Bergeijk
    • Kwaliteit en gezondheid ▷ >
      • Een gezonde omgeving voor de Thomas van Aquinostraat
      • Ontwerpvisie Goirkestraat Tilburg
    • Wegbeheer ▷ >
      • Meerjarenplanning en onderhoudsstrategie verhardingen Breda
      • Operationeel beheerplan wegen Eindhoven
      • Programmeren met Life Cycle Costs voor BAM wegen
  • Blogs
    • Inrichting openbare ruimte ▷ >
      • Bewoners kijken anders naar de openbare ruimte, zet die technische bril eens af!
      • Creatief met openbare ruimte in de USA
      • Ontmoetingen in onze openbare achtertuin, inspiratie uit Barcelona
      • Ruimtelijke inspiratie in Corsica
      • De wijk als schilderdoek, de urban sporter kijkt anders
    • Bewonersparticipatie ▷ >
      • 7 tips voor het succesvol betrekken van stakeholders en bewonersparticipatie
      • Bewonersparticipatie openbare ruimte voor tevreden bewoners
      • Hulp van de omgevingswet
      • Placemaking, prettige plekken voor en door bewoners
      • Goede en veilige alternatieven voor bewonersbijeenkomsten
    • Kwaliteit en gezondheid ▷ >
      • Een gezondere straat met groot onderhoud
      • Goede gezondheid ligt op straat
      • Integraal werken aan de sociale openbare ruimte
      • Stappen zetten voor een gezonde leefomgeving
    • Klimaatadaptatie ▷ >
      • Klimaatbestendig het weekend in
    • Wegbeheer ▷ >
      • Onderhoudskosten moeten zwaarder wegen bij ontwerpkeuzes
      • Wegen met gaten is als broeken met gaten
  • Meer ▶︎
    • Onze visie
    • Klantbeoordelingen
    • Vacatures
    • Neem contact op ✔️